Varis Ağrı Yapar mı? Varis Ağrısı Nasıl Geçer?

Akşama doğru artan bacak ağrılarınız varsa, varis ağrısı ile yüz yüzesiniz demektir. Varis ağrısı kimi zaman bacaklarda yorgunluk hissi şeklinde seyredebileceği gibi kimi zamanda şiddetli kramplar ile kişilerin günlük yaşantılarını zorlaştırır.

Varis, genellikle kadınlarda görülür ve bacaklardaki kalbe giden toplardamarların genişlemesi ve kanı kalbe iletememesi sonucu oluşur. İlk evrelerinde belirgin bir ağrı hissetmeseniz de tedavi olmadığınız sürece ağrıların şiddeti artacaktır.

Varis Neden Ağrı Yapar?

Varis ağrısı, varisler ameliyatsız veya ameliyatlı yöntemler ile tedavi edilmediği sürece, zamanla daha da şiddetlenecektir. Varisin ağrı yapmasının temel sebepleri aşağıdaki gibi özetlenebilir:

• Varisli damarlar kanı kalbe etkili bir şekilde ulaştıramadığı ve kan bacaklarda toplandığı için bacaklarınızda basınç artışı oluşur. Bu durum da ağrıya sebep olur.
  • Damar duvarları ve damar içindeki küçük kapakçıklar; yaşlanma, genetik faktörler veya aşırı kilo gibi sebeplerden ötürü zayıflayabilir. Bu zayıflık kanın geri akışını önleyemez ve bacakta ağrıya sebep olur.
  • Varis dolayısıyla genişlemiş damarlar çevre dokulara baskı yapabilir. Bu durum da iltihap oluşmasına sebep olabilir. Dolayısıyla kişiler bu bölgede ağrı veya hassasiyet hissedebilir.
  • Uzun süre oturmak veya ayakta durmak kanın düzgün akışını bozar. Bu durum da varis ağrısı oluşmasına sebep olabilir.
  • Varis tedavi edilmediğinde bacaklarda açık yaralara veya ülserlere sebep olabilir. Bu yaralar da ağrı oluşturabilir.

Varis Ağrısı Nerelere Vurur?

Varis ağrısı ve şiddeti kişiden kişiye farklılık gösterir. Varisin şiddetine göre ağrı şiddeti de değişmektedir. Geçmeyen varis ağrısı ile baş etmeye çalışıyorsanız öncelikle kalp ve damar cerrahisi uzmanı ile görüşmeniz gerekmektedir. Çünkü varis tedavi edilmediği sürece veya doğal yollarla geçen bir hastalık değildir.

Varis ağrısının yayılma bölgeleri aşağıdaki gibi özetlenebilir:

Bacaklar

Varis ağrısı, en çok bacakların alt kısmında, dizlerin arkasında ve baldırlarda hissedilir. Bacakta varis ağrısı şiddeti genellikle damarların en çok genişlediği ve şiştiği bölgelerde artar.

Ayaklar ve Ayak Bilekleri

Özellikle gün sonuna doğru ayaklarınızda ve ayak bileklerinizde ağrı hissedebilirsiniz.

Kaslar

Bacaklarınızda ve özellikler baldır kaslarınızda kramp şeklinde ağrılar hissedebilirsiniz. Özelliklle geceleri bu bölgelerde varis ağrısı şiddetlenebilir.

Varis Ağrısı Nasıl Olur?

Hissettiğiniz varis ağrısı, bacaklarınızdaki şişmiş ve genişlemiş damarlarınız ile ilişkilidir. Varis ağrısı belirtileri aşağıdaki gibi özetlenebilir:

• Genellikle hafif bir sızı veya ağırlık hissiyle başlayıp sonrasında şiddetlenen ağrılar,
  • Bacaklarda yorgunluk, ağırlık veya dolgunluk hissi,
  • Özellikle gece saatlerinde görülen kas krampları veya kasılma,
  • Ciltte kaşıntı veya yanma,
  • Ayak bileklerinde veya baldırlarda şişme,
  • Ciltte kuruluk veya egzama.

Varis Ağrısı Hangi Dönemlerde Artar?

Genişleyen ve kıvrımlı damarlar kanı kalbe iletemez ve dolayısıyla kan bacaklarda göllenir. Göllenen kan bacaklarda basınç artışına sebep olduğu için hafif veya şiddetli varis ağrısı yaşayabilirsiniz. Ancak varis ağrısı, özellikle bazı dönemlerde şiddetini artırabilir.

• Uzun süre oturduğunuzda veya ayakta kaldığınızda varis ağrısı şiddetini artırabilir,
  • Hamilelik sırasında vücuttaki kan hacmi artar. Bu da bacaklardaki basıncı artırıp ağrı oluşturabilir.
  • Adet döneminde varis ağrısı oldukça yaygın gözlemlenir. Bu durumun hormonal değişiklikler ile ilişkili olduğu düşünülmektedir.
  • Çok sıcak hava damarların genişlemesine ve varis ağrısının oluşmasına sebep olabilir.
  • Kilo almak, bacak damarlarına ekstra baskı yaparak ağrı oluşmasına yol açabilir.

Varis Ağrısı Nasıl Geçer?

Evde veya profesyonel çözümler ile varis ağrısı kontrol altına alınabilir. Evde çözümler ağrıyı hafifletmeye yönelikken kalp ve damar cerrahisi uzmanının sunduğu varis ağrısı tedavisi kalıcı çözümler sunar.

Evde Uygulanabilecek Çözümler

• Bacak kaslarını güçlendiren ve kan akışını artıran aktiviteler, örneğin düzenli olarak yürüyüş yapmak, yüzmek veya bisiklete binmek varis ağrısını azaltmada etkili olabilir.
  • Aşırı kilo, bacaklardaki damarlara baskı yaparak varislerin oluşumuna ve ağrıların artmasına neden olabilir. Dengeli beslenme ve düzenli egzersiz ile ideal kilonuzu korumak önemlidir.
  • Gün içinde bacakları yüksek bir yere koyarak dinlendirmek, kanın kalbe geri dönüşünü kolaylaştırır ve varis ağrısı hafifletebilir.
  • Bacaklarda kan dolaşımını sınırlayan dar giysilerden kaçınmak ve rahat kıyafetler tercih etmek faydalı olacaktır.
  • Varis çorapları, bacaklardaki kan akışını düzenleyerek ağrı ve şişliği azaltabilir. Bu çoraplar, özellikle uzun süre ayakta kaldığınız durumlarda faydalı olabilir. Doktorunuza danışarak kendinize uygun varis çorabı alabilirsiniz.
  • Varisli bölgeye soğuk kompres yapmak, şişlik ve ağrıyı azaltabilir.
  • Sağlıklı bir diyet ve yeterli sıvı tüketmek, damar sağlığını destekleyerek varis ağrılarını hafifletebilir.

Profesyonel Tedaviler

Skleroterapi Tedavisi: Bu işlem, etkilenen damara enjekte edilen özel bir solüsyon ile varisleri küçültmeyi ve azaltmayı amaçlar.

Lazer Tedavisi: Lazer tedavisi temelde iki çeşittir. Birincisi damar içi lazer tedavisi yani endovenöz lazer ablasyon işlemidir. İleri evre venöz yetmezlik tespit edilen damarlarda tercih edilen işlemdir. İkinci tür lazer tedavisi transdermal lazer tedavisidir. Kılcal damarları cilt üzerine direkt uygulanan lazer ışınları ile silmeyi amaçlayan estetik amaçlı kullanılan yöntemdir.

Radyofrekans Yöntemi: Bu tedavi, radyo dalgaları ile varisli damarların ısıtılması ve sonrasında kapatılmasını içerir.

Cerrahi Müdahaleler: İleri durumlarda, varisli damarların cerrahi yolla çıkarılması gerekebilir. Bu işlemler genellikle küçük cerrahi kesi yoluyla yapılır.

İlaç Tedavisi: Doktorunuz; varise bağlı ağrı, kaşıntı ve şişme gibi semptomları azaltmak için bazen anti-inflamatuar ilaçlar veya diğer varis için ilaç önerebilir.

Yazar: Op. Dr. Çiğdem Acil Yayın Tarihi: 2024-01-07 16:00